Kamis, 19 November 2015

Racun Oak - Pemulihan Home Asli Yang Anda Patut Tahu

Racun Oak - Pemulihan Home Asli Yang Anda Patut Tahu

Alahan kepada racun ivy dan oak racun menjejaskan lebih separuh daripada penduduk Amerika Syarikat. Sesetengah orang hanya mempunyai gejala ringan, manakala yang lain mungkin akan memerlukan rawatan di hospital. Gatal-gatal yang dialami apabila terdedah kepada oak racun atau ivy racun adalah sangat tidak selesa dan ramai yang akan melakukan apa sahaja untuk membuangnya. Terdapat banyak ubat-ubatan rumah untuk oak racun yang boleh anda gunakan. Satu carian mudah dalam talian akan memberikan hasil yang tidak berkesudahan, tetapi apabila menggunakan rawatan rumah anda juga perlu berhati-hati. Pokoknya adalah untuk mendapatkan bantuan dari gatal-gatal dan ruam, jadi jangan sapukan pada kulit anda apa-apa bahan yang mungkin memburukkan lagi kerengsaan.

Ubat rumah untuk oak racun sebenarnya tidak menyembuhkan keadaan ini, tetapi membuat gatal-gatal lumayan. Losyen Calamine berkesan dan serbuk yang kekal pada kulit anda selepas menggunakan ia menghalang pakaian anda daripada melekat pada lepuh anda. Ia perlu digunakan kira-kira empat kali sehari untuk melihat hasil dan apabila meleleh berhenti, anda juga perlu berhenti menggunakannya.

Oat adalah satu ubat rumah yang paling terkenal dengan racun oak. Oatmeal ini perlu direbus di dalam air, tetapi tidak memohon pada kulit semasa ia masih panas. Campuran ini perlu disimpan di kawasan yang terjejas sehingga ia mengeras. Jika anda sedang mencari untuk kelegaan segera dan anda tidak mempunyai losyen calamine di tangan, menggunakan memampatkan air sejuk dan tinggal di hadapan kipas. Sensasi air yang tersejat mengurangkan gatal-gatal.

Rawatan rumah lain untuk oak racun termasuk herba. Jewelweed berkesan sebagai krim kortison dalam mengurangkan gejala. Jika anda tidak mempunyai ia di taman anda, untuk menggunakan jus segar, anda boleh membeli serbuk. Daun nightshade hitam juga berkesan jika digunakan pada daerah yang terkena kulit. Ini tidak berlaku walaupun dengan nightshade hitam maut, jadi berhati-hati dengan aspek ini.

Tiada satu pun ubat rumah untuk oak racun akan membantu anda berasa lebih baik jika anda menggaru ruam anda. Membuat satu usaha untuk berhenti menggaru dan mandi dengan air sejuk setiap kali anda merasa bahawa anda tidak tahan dengan gatal-gatal lagi. Jangan membuat pancuran mandian air panas kerana anda mungkin memburukkan lagi keadaan anda dan hanya mencuci kulit anda dengan sabun selepas anda dibilas dengan air. Dengan cara ini anda akan mengeluarkan bahan-bahan toksik yang menyebabkan alahan dan anda tidak akan menyebarkan mereka di kawasan-kawasan kulit yang lain dengan sabun.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar