Kamis, 19 November 2015

Jenis Popular Terapi Berasaskan Psikologi Untuk Sindrom Usus Mudah Rengsa

Jenis Popular Terapi Berasaskan Psikologi Untuk Sindrom Usus Mudah Rengsa

Sindrom usus adalah suatu keadaan yang mempengaruhi berjuta-juta individu di seluruh dunia; Walau bagaimanapun, pakar-pakar perubatan, saintis, dan penyelidik masih belum dapat untuk mencari punca sebenar.

Kerana hakikat bahawa keadaan IBS - termasuk tanda-tanda dan pencetus mungkin - adalah berbeza pada individu berbeza dan pakar-pakar perubatan tidak dapat untuk mencari apa-apa ubat-ubatan tertentu yang berkesan dalam merawat IBS, ramai individu beralih kepada bentuk alternatif rawatan atau terapi psikologi.

Kajian klinikal yang telah dilakukan menunjukkan bahawa sesetengah individu mengalami kelegaan daripada gejala-gejala mereka IBS apabila menerima satu atau lebih jenis terapi psikologi. Dalam panduan perubatan ini di sindrom usus, anda akan belajar tentang jenis asas terapi psikologi yang boleh memberi manfaat kepada anda jika anda mempunyai IBS.

Tingkah Laku Kognitif bagi Rawatan IBS

Terapi tingkah laku kognitif atau pecah amanah telah terbukti berkesan dalam ramai individu apabila datang untuk melegakan tanda-tanda mereka sindrom usus terganggu. Ini jenis terapi yang paling berkesan untuk individu-individu yang gejala yang dicetuskan oleh tekanan emosi atau kebimbangan mereka dan takut apabila datang kepada tidak tahu bila mereka akan mempunyai serangan IBS yang boleh berlaku pada bila-bila masa - seperti di khalayak ramai - menyebabkan mereka untuk mempunyai "kemalangan" dan meletakkan mereka dalam keadaan yang memalukan. Individu, yang mengalami ketakutan dan kebimbangan berhubung dengan keadaan mereka IBS, sebenarnya boleh menyebabkan mereka mempunyai suar daripada gejala yang berkaitan dengan IBS.

Terapi tingkah laku kognitif terutamanya berdasarkan kepercayaan bahawa cara kita berfikir mempengaruhi cara di mana kita bertindak, oleh itu, dengan menukar fikiran kita kita juga boleh mengubah tingkah laku kita. Pada pesakit dengan IBS, matlamat terapi ini adalah untuk mengajar mereka bagaimana untuk mengenali situasi yang menyebabkan tekanan, atau pemikiran yang tidak realistik dan kebimbangan yang boleh mencetuskan atau memburukkan lagi gejala IBS.

Mereka kemudiannya diberikan kemahiran untuk bertindak balas kepada situasi ini dengan cara yang lebih sihat. Jenis ini rawatan mungkin lebih berkesan dalam sesetengah individu apabila digabungkan dengan lain-lain bentuk rawatan termasuk ubat-ubatan atau perubahan pemakanan.

Hipnosis, dan Meditasi atau Relaksasi Teknik

Sesetengah individu mendapati kelegaan daripada gejala mereka sindrom usus selepas menjalani hipnosis. Sesetengah pesakit telah mengalami kelegaan daripada sakit dan beberapa masalah mereka dengan penghadaman dan juga kebimbangan mereka bahawa sesetengah individu mengalami kerana mempunyai IBS.

Meditasi juga telah terbukti berkesan dalam melegakan sesetengah individu gejala mereka. Meditasi adalah satu bentuk terapi relaksasi yang boleh otodidak atau diajar oleh pakar yang terlatih dan terdiri daripada memberi tumpuan kepada imej tertentu, pemikiran, atau kata-kata untuk tempoh masa yang tertentu yang mendorong keadaan relaksasi yang mendalam. Ini jenis teknik bersantai yang memberi manfaat dalam pelbagai cara seperti yang dapat membantu anda untuk berehat di samping mengurangkan tekanan dan kebimbangan dalam hampir apa jua keadaan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar